luni, 15 octombrie 2012

90 de ani de la Incoronarea regelui Ferdinand si a reginei Maria

         La 15 octombrie 1922, la Alba Iulia avea loc incoronarea Regelui Ferdinand si a Reginei Maria, ca regi ai Tuturor Romanilor. Ferdinand I si-a pus pe cap coroana de fier a unchiului sau, apoi a incoronat-o pe regina Maria. Cu aceasta ocazie, Ferdinand I declara "Prin gratia lui Dumnezeu si vointa Nationala am mostenit Coroana Romaniei, dupa glorioasa domnie a Regelui Intemeietor. Suindu-ma pe Tron am rugat Cerul sa dea rod muncei, ce, fara preget, eram hotarat sa inchin iubitei mele tari, ca bun Roman si Rege. Pronia cereasca a binecuvantat si, prin barbatia poporului si vitejia ostasilor, ne-a dat sa largim hotarele Regatului si sa infaptuim dorul de veacuri al Neamului nostru. Am venit astazi cu Regina - care ne-a fost tovarasa in credinta neclintita la rastriste si la bucurie - ca printr’aceasta sarbatoare sa consacram in fata Domnului si a scumpului nostru Popor legatura ce ne uneste dea-pururea cu dansul. Punand pe Capul Meu, intr’aceasta straveche cetate a Daciei Romane, Coroana de otel de la Plevna, pe care noi si glorioase lupte au facut-o pe veci Coroana Romaniei-Mari, Ma inchin cu evlavie memoriei celor cari, in toate vremurile si de pretutindeni, prin credinta lor, prin munca si prin jertfa lor, au asigurat unitatea nationala si salut cu dragoste pe acei cari au proclamat-o intr’un glas si o simtire de la Tisa pana la Nistru si pana la Mare. (...) Acestei sfinte misiuni, in neclintita unire cu Poporul nostru, voiu inchina toate puterile mele de om si Rege si asupra ei chem, in aceasta zi solemna de inaltare sufleteasca, binecuvantarea celui A-Tot-Puternic. FERDINAND I, Alba-Iulia, 15 Octomvrie 1922'.
           

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu